tisdag 3 maj 2011

Ett CP-bra liv av Jonas Helgesson

"Det känns helt overkligt när folk på stan känner igen mig och kommer fram och frågar mig om jag är 'grabben i kuvösen bredvid'. De vill att jag ska skriva min autograf på någon trasig servett som de sträcker fram.
- Visst kan jag göra det, säger jag, men tro inte att ni kommer att kunna läsa vad det står..."

Vad är ett bra liv? Kan man leva ett bra liv även om man är allvarligt CP-skadad? Kan man må bra även om man inte är vad samhället kallar frisk? Jonas Helgesson, som mot alla odds har blivit succéförfattare och egen företagare, delar med sig av viktiga saker som han har lärt sig som handikappad, golfare, student, gift, ståuppare och föreläsare.

Han berättar om sin träning inför att bestiga Kebnekaise, om varför han vill arbeta med människor och inte följa alla välvilliga råd som går ut på att han borde arbeta med datorer, om sitt livs allra bästa dag, om hur det är att starta eget och om varför han inte tror att man måste vara Ernst Kirchsteiger för att bli en lycklig människa.

"Om jag ska välja ett talesätt som beskriver mitt liv väljer jag det här: 'Ibland blir det inte som man har tänkt sig - ibland blir det bättre.' Vilket CP-bra liv jag lever"

__________


För några veckor sedan var jag på en föreläsning av Jonas Helgesson. En CP-skadad kille som alltid väljer att se möjligheterna, inte är rädd för att prova nya saker och som inte alltid väljer den enklaste vägen i livet... Han blandar sin föreläsning med allvar och humor, precis som i den här boken. Tidigare har han kommit ut med boken "Grabben i kuvösen bredvid" där han beskriver sin uppväxt.

"Om livet brottas med dig -boxas tillbaka!"
- Jonas Helgesson -

Jonas hemsida/blogg: http://www.jonashelgesson.se/

__________

Titel: Ett CP-bra liv
Författare: Jonas Helgesson
Betyg: 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar